Vietnam (I)

29 september 2016 - Hanoi, Vietnam

Dinsdag 27 september vertrokken naar Vietnam, aankomst dag later op vliegveld van Hanoi. Na het inchecken bij het hotel een riksja tochtje gemaakt door het oude stadsdeel van Hanoi. Meteen ook geconfronteerd met de verkeerschaos van een grote stad. Het lijkt of iedereen maar wat doet, maar verbazingwekkend genoeg gaat het meeste tijd goed. Toch moet je als voetganger niet vreemd opkijken dat je aan alle kanten wordt gepasseerd bij het oversteken en dat is zeker in het begin wel wennen.

Donderdag 29 september stadstour gemaakt, eerste stop was bij masoleum van Ho Chi Minh. Deze was echter gesloten vanwege renovatie van het mausoleum en ook het gebalsemde lichaam zou aan een opknapbeurt toe zijn. Naast het mausoleum waren ook de tuinen mooi om te zien en konden we ook blik werpen in Ho's woonhuis. Ook nog bij de "one pillar pagode" wezen kijken, verwoest in de oorlog maar inmiddels opnieuw opgebouwd.

Na de lunch naar de "tempel of litarature". Hier wordt de wijsgeer Confusius aanbeden, maar ook onderwijs gegeven op niveau van universiteit. Hierna ook nog een bezoek gebracht aan het "Hanoi Hilton" de gevangenis waar vele Amerikanen gevangen hebben gezeten tijdens de Vietnam oorlog. Gebouwd door de Fransen, die ook niet bepaald lieverdjes waren, en nadat deze waren vertrokken dankbaar over genomen door de (Noord) Vietnamezen. Behalve voldoende martelwerktuigen was er ook voldoende propaganda om aan te geven wat een enorme schade de Amerikaanse bombardementen hebben aangericht.

Tenslotte was er ook tijd voor wat vermaak bij het traditionele "water puppet theatre". Erg grappig om een keer mee te maken. De avond waren we verder vrij om eigen plan te trekken, door alle indrukken bleef dat echter vooral beperkt door vooral rusten, eten en op tijd naar bed. De volgende dag worden we geacht op tijd op te staan voor het ontbijt om dan naar Halong Bay te vertrekken.