Omgeving Mandalay, slotakkoord

22 mei 2015 - Mandalay, Myanmar

Vrijdag 22 mei. Vandaag al weer de laatste dag van een schitterende reis. Na het ontbijt vertrekken we naar Amarapura, een van de vroegere koningssteden. We bezoeken hier het Mahagandayon klooster. Meer dan 1000 monniken studeren hier. Omdat ze in opleiding zijn mogen ze niet van het terrein af. Elke morgen stellen de monniken zich op in rijen met hun schalen en zodra de bel luidt gaan ze gedisciplineerd langs tafels waar ze een schep rijst krijgen, een soort van broodje en iets van fruit. Minuten lang schuifelen de monniken voorbij om met hun schalen daarna de eetzaal in te gaan. Dit spektakel trekt dagelijks vele toeristen, waarbij uiteraard de hoop leeft dat toeristen donaties doen waarvan dan weer het klooster bestaat. Vervolgens gaan we met een bootje naar Inwa, ook een oude koningsstad. We worden in tweetallen in een paard-en-wagen gehesen en rijden naar het klooster Bagay Kyaung. Dit klooster is geheel van teakhout gemaakt en versierd met houtsnijwerk. We  kijken wat rond en rijden vervolgens naar de Tower of Ava, ook de "leaning tower" genoemd omdat de toren na een aardbeving redelijk scheef staat. Na wat rondgelopen te hebben is het tijd voor de lunch. Omdat er al wat druppels vallen werd er al een tafel gedekt onder een afdak. Eigenwijs als we zijn slaan we dat vriendelijk af, onder een bladerdak is tenslotte veel gezelliger. Ook als de druppels groter worden weten we niet van wijken. Het feit dat de bediening foto's begonnen te maken van die eigenwijze Europeanen had een hint kunnen zijn, want enkele tellen later gingen de hemelsluizen open en was er geen houden meer aan. Gelukkig hielp men ons met paraplu's toch naar de overkapping. Wel was het terrein in een paar tellen in een modderpoel veranderd. Dus werd het door de modder waden naar de boot en probeer dan maar je evenwicht te bewaren. Uiteindelijk komen we weer bij de bus, waar de chauffeur niet bepaald blij van ons wordt met die moddervoeten. Gelukkig doet de bal water van de assistent de ergste smerigheid er af laten gaan. Dan vertrekken we naar de derde koningsstad: Sagaing. We gaan eerst de berg op naar een plaats waar 45 boeddha's op een rij zitten, heel apart. Vervolgens gaan we de berg wat verder op, naar een pagode waarbij ook een prachtig uitzicht over de omgeving is. Wederom indrukwekkend. Tenslotte gaan we naar de U Bein's brug, een volledig houten loopbrug. Daar wachten we op de zonsondergang, waarna de bus ons weer in het hotel af zet. En dan zit het er op, we genieten nog eenmaal van een gezamenlijk diner en danken onze reisleidster voor een prachtige trip die ze tot in de puntjes wist te regelen, ondanks het feit dat dit de eerste single-reis naar Myanmar was en ze dus vaak van alles zelf moest uitvinden.

Myanmar: een fantastisch mooi land met een supervriendelijke bevolking. Er is zoveel te zien hier, zo veel prachtige monumenten. Enerzijds hoop je dat veel mense het land gaan bezoeken, want er heerst ook veel armoede, anderzijds hoop je ook dat de mensen niet te veel zullen veranderen, want vaak wordt het daar niet veel beter van. Myanmar bedankt voor al het moois.