Vietnam (Ii) Hanoi - Halong Bay - Ninh Binh

1 oktober 2016 - Halong Bay, Vietnam

lVrijdag 30 september vroeg vertrokken van uit hotel te Hanoi, we moeten een flink stuk rijden met de bus. Voor we gaan inschepen op een soort van cruiseboot bezoeken we nog een parelkwekerij. We krijgen uitleg over het proces van het kweken van parels, een bewerkelijk proces die bijna gelijk staat aan een chirurgische ingreep. Maar goed, in de naastgelegen shop blijken de prijzen daar ook naar.

Na deze onderbreking komen we aan in de haven, hier blijkt dat het toerisme snel toeneemt als je dat meet aan het aantal hotels tenminste wat in aanbouw is. Na het inschepen en het toewijzen van de kamers kunnen we meteen aan de lunch, dit maal een uitgebreid buffet met voor ieder wel wat wils. Onder het eten is inmiddels ook het anker gehesen en varen we de baai in. Dat het een trekpleister is blijkt wel uit het feit dat er tientallen boten tegelijk dezelfde kant op varen. En dan is het nog geeneens hoogseizoen. Na een tijdje varen gaat het anker uit en kunnen de liefhebbers een grot bezoeken en nadat ze weer terug zijn varen we weer wat verder. Bij de volgende stop kunnen liefhebbers naar een strandje worden gebracht om te zwemmen. Na dit intermezzo varen we nog een klein stukje en gaan we voor anker voor de nacht  ondertussen is het diner klaar, wederom in de vorm van een heerlijk buffet.  Na het diner kunnen we drinken of een beetje relaxen aan dek en dan is in ijdelste weer tijd voor het bedje.

De volgende ochtend is er gelegenheid om te kayakken en daarna staat het ontbijt klaar. En tijdens het ontbijt varen we weer terug naar de haven waar we aan het eind van de ochtend weer aanleggen. De bus staat ons al weer op te wachten,  waarna we naar Ninh Binh vertrekken. Voordat we bij het hotel aankomen maken we een vaartocht met een klein soort sampan, een soort van roeiboot. De bootjes worden voornamelijk door Vietnamese vrouwen geroeid en dan doen ze dan ook nog met hun voeten, heel aparte techniek. We varen tussen bergen en ook er onder door via een paar grotten waar je flink moet bukken. Na de vaartocht komen we bij het vlakbij gelegen hotel en hebben we de avond verder vrijaf.