Vietnam (IV): Dong Hoi - Hue

5 oktober 2016 - Hue, Vietnam

Dinsdag 4 oktober reizen we weer verder, eerst mogen we uitslapen, we vertrekken deze keer pas eind van de ochtend. De eerstvolgende stop is bij imtede Vinh Moc tunnels. Een tunnelcomplex waar Vietnamese burgers en strijders zich schuil hielden voor de Amerikanen. In een klein museum wordt eerst uitleg gegeven over de omvang en het leven in de tunnels. Naast slaapplaatsen waren er ook ruimtes voor andere zaken, zo was er ook een "ziekenhuis" en er zijn in die periode tientallen baby's geboren. Daarna konden we een stuk van de tunnels in, deze waren wel wat verder uit gegraven zodat ook de westerling enige ruimte had om te lopen en je maar een klein beetje hoefde te bukken. Wel is het aardedonker en erg klam en benauwd, niet iets om neel lang in te blijven. Op een aantal plaatsen was door middel van poppen duidelijk gemaakt hoe men moest leven, op de plekken was een klein beetje licht gemaakt.

Hierna reden we verder na de vroegere gedemilitariseerde zone op de 17e breedte graad. Op deze plek ligt een brug, de Hien Luong Bridge, die de grens vormde tussen Noord en Zuid Vietnam. Ook hier een klein museum waar de gruwelijkheden van de oorlog weer te zien zijn. Daarna liepen we over de brug waar halverwege de grens is aangegeven, toch apart.  Iets verderop bezochten we ook een oorlogsbegraafplaats.

Na deze laatste stop rijden we door naar Hue, waar we aan het begin van de avond arriveren.

In Hue bezoeken we de volgende ochtend de citadel met de keizerlijke paleizen, ook wel de verboden stad. Een deel is verwoest door de Amerikaanse bombardementen, maar er wordt druk gerenoveerd. Toch krijgen we een aardige indruk van de oude glorie van de keizers van Vietnam.

Na de citadel rijden we naar Thieu Mu Pagode en kunnen we wandelen door de prachtige tuinen er omheen. Vanaf de pagode varen we met een bootje terug over de Parfum rivier, waarna de bus ons weer oppikt. We rijden door naar een klooster om de lunch te gebruiken. Deze wordt verzorgd door de nonnen en dus is deze vegetarisch en er wordt geen alcohol bij geschonken, alleen water.

In de middag klimmen we weer op de fiets en gaan door de omgeving van Hue om een indruk van het dagelijkse leven buiten de stad te krijgen. We zijn weer terug rond etenstijd en hebben de avond voor ons zelf.