Vietnam (III): Ninh Binh - Vinh - Dong Hoi

3 oktober 2016 - Dong Hoi, Vietnam

Zondag 2 oktober eerst een fietstocht door de omgeving gemaakt, dan zie je allesctoch anders dan vanuit de bus. Daarna nog een pagode bezocht, de Bich Dong pagode. Deze bevindt zich tegen de bergwand waardoor er geklommen moest worden. Daarna was het tijd naar de bus te gaan en te vertrekken naar volgende stop te Vinh. De volgende dag weer verder, eerst een stop bij een lokale markt. Uiteraard is daar alle soorten groenten en fruit te koop, maar ook al dan niet levende have. De Partij voor de Dieren zou hier nog veel werk kunnen verrichten. De vis moet vers zijn, dus wordt nog net levend gehouden in een teiltje water tot het moment dat iemand ze koopt en de vis uit zijn of haar lijden wordt verlost. Verder diverse soorten vogels, eend en ook levende kikkers die een zelfde lot wachtten. Klapstuk was een hond die in celen werd gesneden al heb ik dat tafereel gemeden. Na dit "horror-theater" nog even gekeken op het marktplein waar agrariërs druk doende waren de rijst te drogen om daarna in zakken te doen zodat deze naar de fabriek kon.

Hierna vertrokken we verder om te stoppen bij het monument voor 10 meisjes die bij een bombardement bij Dong Loc om het leven kwamen. Achter het monument lagen de tombes waar de meisjes waren begraven. Iets verderop een klein museumpje waar wat militair materieel stond en verder waren vooral de bomkraters nog zichtbaar.

Daarna rijden we verder waarbij we een beel stuk over de zogeheten Ho Chi Minh Trail rijden. Deze route werd in de oorlog vooral gebruikt voor het vervoer van strijders en wapens. De lunch gebruiken we in Phong Nha en daarna stappen we in bootjes om eerst een stuk over de rivier te varen waarna we door de druipsteengrotten gaan. Eerst een stuk met de boot en daarna een stuk te voet. De grotten werden vroeger ook gebruik om wapens te verbergen, maar nu is alleen de schoonheid van de druipsteen te zien, overweldigend mooi.  De bootjes brengen ons tenslotte ook weer terug naar het beginpunt waarna de bus ons tenslotte naar Dong Hoi brengen waar we de nacht door brengen.