Van Kalaw naar Bagan

19 mei 2015 - Kalaw, Myanmar

Zondag 17 mei. We trekken weer verder naar de volgende plaats. Allereerst gaan we naar de Pindaya Caves. Deze zijn op hoogte in de heuvels, vroeger alleen bereikbaar door enkele kilometers trappen lopen. Gelukkig heeft moderne tijd hier inmiddels toegeslagen en brengt de bus je tot vlakbij de ingang en tevens hebben donaties er voor gezorgd dat er een lift is gebouwd. Maar in de grotten is het nog steeds spectaculair: duizenden Boeddha beelden staan overal waar maar ruimte was om er eentje neer te zetten. Oorspronkelijk ruim 8.000 maar er worden nog steeds beeldjes geplaatst (gedoneerd) waardoor het goed mogelijk is dat er inmiddels 10.000 staan. Ze variëren van groot tot klein en soms moet je je er letterlijk tussen door wringen. Zeer spectaculair. Na een tijdje is het tijd om weer in de bus te stappen en rijden we langs een soort atelier waar papieren parasols worden gemaakt. Papier wordt met de hand geschept en verder is alles ook handwerk. Na de lunch vertrekken we naar het vliegveldvoor een vlucht naar Bagan, waar we eind van de middag arriveren.

De volgende dag bezoeken we de lokale markt, gigantisch druk en exotische geuren komen je tegemoet. Na een wandeling door het dorp bezoeken we de eerste pagode. Zeer indrukwekkend, overal ook waar je kijkt staan pagodes. Van ruïnes tot gigantische bouwwerken, van klein ook tot groot. Inmiddels hebben we ook weer nieuwe gids die heel veel weet te vertellen. Helaas doet het regenseizoen alvast van zich spreken en aan het eind van de middag worden we getrakteerd op fikse regenbui. We maken de rit wel af en na het diner is het ook weer droog. Morgen gaan we verder met een stadstour op elektrisch scootertjes.