Van Bagan naar Mandelay

21 mei 2015 - Mandalay, Myanmar

Dinsdag 19 mei. Vandaag per e-bike door Bagan getoerd. Na de eerste pagode, met een gigantische zittende en een gigantische liggende Boeddha, vertrekken we naar de rivier voor een boottocht naar het eiland in de Ayeyawaddy rivier. We wandelen over het eiland en krijgen een beetje beeld van hoe men leeft. Behalve vissers zijn er ook veel landbouwers die meestal ook enkele ossen houden. Naar onze maatstaven zeer primitief, maar hier werkt het. Bij terugkomst bezoeken we nog een tweetal monumenten. Inmiddels is de temperatuur al dusdanig dat we terug gaan naar hotel. Aan het eind van de middag zetten we programma voort, eerst nog een pagode en daarna naar een andere waar we het vallen van de avond afwachten zodat we zicht hebben op een grote pagode die verlicht wordt, prachtig dus.

De volgende dag is het tijd voor de laatste verplaatsing. Weer een nieuwe gids die meteen mee gaat. Na een uurtje rijden komen we bij Mount Popa, een enorme rots met een tempel op de top en om daar te komen moet je 777 traptreden overwinnen. Ik heb ze niet nageteld, maar het zijn er veel. Ter verhoging van de feestvreugde kom je onderweg diverse apen families tegen en als je niet oplet ben je je spullen kwijt. Her kost een paar zweetdruppels, maar eenmaal boven is uitzicht fantastisch. Gelukkig gaat afdalen een stuk sneller. We lunchen nog en daarna rijden we naar Mandelay waar we in de avond arriveren.