Ethiopië deel 3

25 januari 2020 - Bahir Dar, Ethiopië

Vandaag vroeg vertrek, we moeten op tijd inchecken voor een binnenlandse vlucht naar Lalibela. Na een tussenlanding arriveren we halverwege de ochtend. Daar staat het volgende vervoermiddel te wachten, de noordelijk lus zal per minibus gaan. Eerste stop zijn de grotkerken, eerst doen we de noordelijke groep. De kerkjes zijn uitgehakt in grotten (logisch) en boden bescherming aan de gelovigen toen de kopten nog hun geloof niet mochten belijden. Na de lunch zijn de zuidelijke groep kerkjes aan de beurt, ze zijn meestal vrij klein en donker en het vergt soms het nodige klauterwerk. De laatste paar laat ik dan ook aanme voorbij gaan. Tenslotte nog naar de Sint George kerk, deze is wat groter en staat enigszins los in een soort vallei, ook van bovenaf de moeite waard. Hierna eindelijk naar het hotel waar we dineren en moe en tevreden naar bedje gaan. De volgende dag gaan we naar de Yemrehanna Kristus kerk, een rit van ca 1,5 uur en daarna een pittige klim want het kerkje staat uiteraard hoog in een grot gebouwd. Maar na een half uur ben ik er dan toch en kan ik tevreden zijn over mezelf. Wederom indrukwekkend en de afdaling gaat gelukkig een stuk soepeler. Na de lunch gaan we naar de start van het Timkat feest kijken. Een gids brengt ons naar een plek waar we het goed kunnen zien.  Met dit feest wordt de doop van Jezus in de Jordaan herdacht. Vanuit de grotkerken brengen de priesters de Ark des Verbonds naar een plein met een lange processie met muziek en dansende mensen. We gaan terug naar het hotel en komen dan ook nog in de stoet mensen terecht. Uiteindelijk toch in hotel terecht gekomen waar we vanaf terras ook nog goed zicht hebben. De volgende ochtend gaan de liefhebbers vroeg op pad om het dopen te aanschouwen. Er zijn een soort van baden, het water wordt door priesters gezegend en dan proberen zo veel mogelijk mensen in het water te komen.  Omdat er te veel mensen zijn wordt er geholpen met brandslangen om mensen nat te spuiten. Mijn bed stond het niet toe om zo vroeg op te staan, dus ik zie in het restaurant wat beelden van dit feest, alleen dan vanuit Gondhar (waar we later komen). Ik doe de hele dag lekker rustig en laat de hossende menigte aan me voorbij trekken vanaf het terras.
De volgende dag vertrek naar Gondhar, tijdens de eerste koffiestop blijken buiten de grotere stadjes dat witte mensen zeer bijzonder zijn en grote groepen inwoners komen zich aan ons verwonderen. Onderweg picknicken we en tientallen kinderen uit naburige dorp komen dit aanschouwen en drommen om ons heen. Tijdens de rit komen we ook vast te zitten in een processie, we besluiten dit aan te grijpen om eens buiten de bus te kijken maar al heel snel is de bevolking niet meer geïnteresseerd in de priesters maar in de witte mensen. Al snel trekken we ons terug in de bus, maar ook die wordt belaagd door vooral plaatselijke jeugd. Een strenge politiedame houdt de jeugd met dreiging van een flinke lat uit de buurt. Uiteindelijk kunnen we toch weer doorrijden maar een paar dorpen verder worden we door wat jongelui opgehouden. De bedoeling is geld vragen, maar als een medereiziger zijn hoofd uit het raam van de bus steekt wordt zijn bril van zijn hoofd gerukt. Door omstandigheden zijn er echter militairen aanwezig en die zijn niet vies van enige actie.  Blijkt later ook dat ze er waren omdat het al onrustig was door opgeschoten jongens. Kortom, eentje werd meteen in de kraag gegrepen, op hardhandige wijze verhoord en dat leverde meteen een naam op.  Ondertussen werden wij verzocht door te rijden om de boel niet verder te laten escaleren, wat we deden na het uitwisselen van telefoonnummers tussen chauffeur en politiechef. Als we ‘s avonds in het hotel komen horen we al dat de bril gevonden is. Ouders van de jongeman werden “gewoon” vast gezet totdat de jongeman toegaf en de bril overhandigde. Eind goed al goed, over paar dagen komen we toch weer langs het dorp en zullen bril ophalen.
De  volgende dag is het al weer woensdag en er staan twee stevige wandelingen op het menu door een natuurgebied. We zitten nu ook in het hooggebergte en mijn enkel voelt niet fijn. Dus ik beperk me tot genieten van de uitzichten en bavianen die er rond trekken. Als we in het hotel komen blijkt er geen ruimte te zijn, gelukkig is er plaats in een hotel vlakbij. Na een rustige nacht reizen we terug naar Gondhar waar we halverwege de ochtend weer kunnen inchecken. We gaan meteen een stadstour doen en eerste stop is de Royal Enclosure. Op dit terrein hebben diverse keizers een kasteeltje laten bouwen waarvan de meeste de tand des tijds niet hebben doorstaan. Dat de Italianen in WO II daar hun kamp hadden opgeslagen hielp ook niet, want de Britten mikten er wat bommen op. Na de lunch van we naar de kerk Debre Birhan Selassi, beroemd om het plafond met de engelenkopjes. Maar ook de wandschilderingen zijn erg mooi, deze vertellen diverse verhalen uit de Koptische bijbel. Vandaar bezoeken we een plaatselijke markt en rijden we naar de Koninklijke baden van keizer Fasilides. Hier is jaarlijks de grootste Timkat viering, dit jaar was het echter mis gegaan door het instorten van een houten tribune met doden en gewonden tot gevolg. Na wat rond gewandeld te hebben keren we terug naar het hotel. De volgende dag, vrijdag, is het weer pakken en de bus in. Einddoel is Bahir Dar waar we vroeg in de middag arriveren, na de lunch vertrekken we naar het Tanameer waar we inschepen voor een rondvaart. In het meer zijn vele eilandjes, een aantal hebben een klooster. We varen naar een van de grootste eilandjes waar twee kloosters zijn. Ook hier zijn de wanden weer mooi versierd met tekeningen. Na de tweede klooster varen we nog naar de monding van de Blauwe Nijl. Ondertussen gaat de zon onder wat mooie plaatjes oplevert en als we bij de monding arriveren spotten we nog wat nijlpaarden. In het donker varen we terug en keren terug naar het hotel. En dan wordt het zaterdag, we rijden naar de waterval van de Blauwe Nijl bij Tissot. Na een goed uur rijden arriveren we bij het punt waar we nog een stevige wandeling krijgen over een geitenpad vol rotsblokken. Eerst een stuk naar beneden dan een stenen brug over en dan een flink stuk omhoog. Het is zaterdag en ook markt, dus het pad wordt ook gebruikt door de plaatselijke bevolking die met ossen, geiten, ezels en andere koopwaar over het pad komt. Maar eenmaal op het uitzichtpunt hebben we een goed zicht en na het maken van foto’s gaan we weer terug. In de avond gaan we nog naar een soort bar waar we de schouderdans kunnen bewonderen. Iets uit deze streek, een dans waar razendsnel de schouders worden bewogen. Ik krijg spontaan een dubbele sleutelbeenbreuk van alleen het kijken er naar en dat houden de dansers nog lang vol ook. Na een uurtje gaan we weer terug en kunnen we naar bed. Vanaf morgen gaan we weer terug naar Addis met nog een tussenstop.

1. Bart:
    26 januari 2020
    Je hebt er weer een uitvoerig verslag van gemaakt. Zo te lezen wederom indrukwekkend en opgeleukt met ondeugende jongeren. Ze zijn er ook in elke cultuur dus. Nog lekker genieten en we spreken elkaar weer snel. Fijne voortzetting van je trip. Doeiii Bart